ورق استنلس استیل

  • 29 شهریور 1401
  • 0 نظر
  • admin

از کوچک‌ترین زیپ‌ها گرفته تا بزرگ‌ترین آسمان‌خراش‌ها، از ورق استنلس استیل استفاده می‌کنند. امروز فولاد ضدزنگ به جزء جدایی‌ناپذیر و ضروری تولیدات مدرن تبدیل شده است. این نوع فولاد در برابر خوردگی مقاومت زیادی دارد و درعین‌حال هزینه نگهداری آن بسیار کم است. همه این ویژگی‌ها باعث شده استنلس استیل به ماده‌ای ایده‌آل برای طیف وسیعی از کاربردها تبدیل شود. فولاد ضدزنگ دارای چرخه عمر طولانی است و قابلیت بازیافت 100 درصدی دارد. بیش از 150 گرید و دسته فولاد ضدزنگ وجود دارد که 15 مورد آن معمولاً در کاربردهای زندگی روزمره استفاده می‌شوند.

استنلس استیل در اشکال مختلف ازجمله صفحات، کلاف، میله، ورق و لوله برای استفاده در محیط‌های صنعتی و خانگی ساخته می‌شود. طیف گسترده‌ای از صنایع مانند ساخت‌وساز و خودرو به ورق استنلس استیل متکی هستند. در فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر ازجمله انرژی خورشیدی، زمین گرمایی، آبی و بادی نیز از صفحات فولادی ضدزنگ استفاده می‌شود. آن‌ها در برابر سختی‌های محیط مانند خورندگی آب دریا، مقاوم هستند.

ورق استنلس استیل چیست؟

ورق استنلس استیل یا ورق فولاد ضدزنگ نوعی فلز با ترکیبی از آلیاژهای کروم و فولاد است. ضخامت ورق‌های فولادی ضدزنگ متفاوت هستند. آن‌ها در مقایسه با ورق فلزی و فویل ضخیم‌تر اما از صفحات و روکش‌های فلزی نازک‌تر هستند. تفاوت ورق فلزی با صفحه این است که ورق‌های فلزی را می‌توان با دست، کمی خم کرد اما در مورد صفحه فلزی این امکان وجود ندارد. قیمت ورق استیل تابع فاکتورهای مختلفی مانند میزان آلیاژ، ضخامت و ابعاد است.

ظاهر جذاب و به نسبت صیقلی ورق استنلس استیل سبب شده هم برای اهداف صنعتی و هم برای اهداف تزئینی کاربرد داشته باشد. ورقه‌های فولادی در صنعت مبلمان یا ساخت وسایل و ماشین‌آلات صنعتی استفاده می‌شود. بدنه اتومبیل‌ها و هواپیما نیز از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود. بسیاری از هنرمندان مدرن از این ورقه‌ها در ساخت آثار هنری و عناصر معماری خود بهره می‌برند. همچنین ورق استنلس استیل در تولید لوازم الکترونیکی و ساخت پوشش مستحکم تجهیزات برقی کاربرد دارد.

ورق‌های فولادی ضدزنگ دارای سطح صاف یا بافت‌دار هستند که با روکش‌های متنوعی همچون جلا گرفته، برس خورده و مات پوشش داده می‌شوند. ورق استنلس استیل اغلب در محل تولید برش می‌خورد و می‌توان ساختار آن‌ها را با ابزارهای فلزکاری و ترمز ورق فلزی شکل داد. گیج، واحدی برای بیان ضخامت ورق فولادی است. هرچه ورق نازک‌تر باشد، از مقادیر گیج بالاتری برخوردار است.

پرکاربردترین نوع ورق استنلس استیل

انواع مختلفی از طراحی و گریدهای ورق فولاد ضدزنگ وجود دارد. ورق‌های فولاد ضدزنگ سری 300، از رایج‌ترین نوع استیل است. از گریدهای مختلف ورق استنلس استیل سری 300 می‌توان به دسته 303، 304، 316، 321 و 347 اشاره کرد. ورق استیل ضدزنگ 304 پُرمصرف‌ترین ورق در بین تمام این گریدها است. این نوع ورق فولادی ویژگی‌های مثبت زیادی نظیر انعطاف‌پذیری زیاد، خاصیت غیرمغناطیسی، مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و قابلیت جوشکاری دارد. قیمت ورق استیل 304 وابسته به مؤلفه‌های بسیاری همچون ابعاد، سطح، ضخامت و حجم آن است. ورق استنلس استیل تیپ 306 نیز کاربردی زیادی دارد و نسبت به بقیه گریدها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. تیپ 316 به دلیل سطح بالاتری از استحکام و مقاومت در برابر خوردگی از گران‌ترین نوع ورق فولادی است.

ورق استیل ضدزنگ گرید 430 چیست؟

ورق استنلس استیل 430 نیز از ترکیب کروم و فولاد ضدزنگ تولید می‌شود و جزو فلزهای نرم و کم‌کربن است. خاصیت مکانیکی فوق‌العاده این مدل در کنار سایر ویژگی‌های ورق‌های فولادی ضدزنگ سبب شده از آن در بسیاری از مصارف صنعتی استفاده کنند. ورق استیل ضدزنگ 430 زیرمجموعه فولادهای زنگ‌نزن فریتی است. این نوع گرید از استنلس استیل از خواص مغناطیسی بهره برده است و تحت‌تأثیر میدان‌های مغناطیسی قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این، فولاد گرید 430 فاقد توانایی کنش‌های حرارتی است. این نوع استیل که به استیل بگیر نیز معروف است در 2 نوع براق و مات تولید می‌شود. قیمت ورق استیل 430 نیز با توجه‌ به برخی خصوصیات و مزایای آن سنجیده می‌شود اما به نسبت آلیاژها و گریدهای دیگر ورق استنلس استیل مقرون‌به‌صرفه‌تر است. ورق استیل ضدزنگ گرید 430 استقامت قابل‌توجهی در مقابل اسید نیتریک دارد و می‌توان از آن در نگهداری مواد شیمیایی ویژه استفاده کرد. بااین‌حال، استقامت به زنگ‌زدگی و خوردگی استیل‌های سری 400 در مقایسه با گرید 300 به نسبت کمتر است.

استفاده از فولاد ضدزنگ در معماری و ساخت‌وساز

ورق استنلس استیل اولین‌بار در معماری و ساخت‌وساز به‌ویژه در دوره هنر دکو استفاده شد. از اولین کاربردهای این فولاد مستحکم در ساخت قسمت بالایی ساختمان کرایسلر بود. استحکام، انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر خوردگی فولاد ضدزنگ سبب شده تا امروزه در ساخت‌وسازهای مدرن کاربردهای فراوانی داشته باشد. از این نوع فولاد به‌عنوان روکش بیرونی ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌کنند که در معرض ضربه‌های زیادی هستند. در فضای داخلی نیز ورق استنلس استیل به شکل نرده‌ها یا روکش‌ها و موارد دیگر کاربرد دارد.

از مزیت‌های فولاد ضدزنگ این است که به‌راحتی جوش داده می‌شود. ورق استنلس استیل روکش جذابی دارد و به‌راحتی تعمیر و نگهداری می‌شود. به همین دلیل، کشورهای پیشرفته‌ای همچون آمریکا، انگلیس و سنگاپور در معماری مدرن خود از این فولاد برجسته استفاده می‌کنند. استنلس استیل همراه با یک روکش صیقلی این قابلیت را دارد که نور طبیعی را وارد ساختمان کند و درنتیجه مصرف انرژی را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

کاربرد ورق استنلس استیل در صنعت خودروسازی و حمل‌ونقل

اولین‌بار در دهه 1930 شرکت فورد موتور فولاد ضدزنگ را در صنعت خودروسازی برای ساخت خودروهای مختلف مورد استفاده قرار داد. امروزه ورق استنلس استیل در صنعت خودرو کاربردهای فراوانی دارد و استفاده از آن رو به افزایش است. در گذشته از این فولاد برای تولید سیستم‌های اگزوز خودرو و ساختار ظاهری بدنه استفاده می‌شد؛ اما اکنون طبق استانداردهای جدید کاهش آلایندگی، سازندگان اجزای ساختاری خودرو را از فولاد ضدزنگ تولید می‌کنند.

قیمت ورق استنلس استیل نسبت به سایر فلزها بسیار مقرون‌به‌صرفه است، درنتیجه در همه اشکال حمل‌ونقل ازجمله تانکرهای جاده‌ای، وسایل نقلیه زباله و کانتینرهای کشتی استفاده می‌شود. این نوع فولاد به دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر هر نوع خوردگی، برای حمل‌ونقل مواد شیمیایی، مایعات و محصولات غذایی انتخاب خوبی است. درواقع استحکام زیاد فولاد باعث می‌شود تا بتوان از آن ساختارهای نازک‌تری تولید کرد. این ویژگی هزینه سوخت را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ویژگی مقاومت در برابر خوردگی هزینه‌های تمیز کردن و نگهداری وسایل فولادی را کاهش می‌دهد.

کاربرد استنلس استیل در حوزه پزشکی

فولاد ضدزنگ برای محیط‌های بهداشتی گزینه ایده‌آلی است چراکه در برابر خوردگی مقاوم و به‌آسانی استریل می‌شود. از ورق استنلس استیل در ساخت ابزارهای جراحی و دندانپزشکی، کلیه ظروف پزشکی، میزها و تخت‌های اتاق عمل، تجهیزات پزشکی مانند دستگاه‌های استریل کننده بخار، کانولا و اسکنرهای MRI استفاده می‌شود. امروزه برای ساخت ایمپلنت‌های جراحی و همچنین مفاصل جایگزین از فولاد ضدزنگ بهره می‌برند. علاوه بر این، از این نوع فولاد در پین‌ها و صفحات ضدزنگ برای ثابت کردن استخوان‌های شکسته در محل موردنظر، استفاده می‌کنند.

کاربرد فولاد ضدزنگ در انرژی و صنایع سنگین

صنایع شیمیایی، نفت و گاز در محیط‌هایی با مواد بسیار سمی و حرارت بالا فعالیت می‌کنند. ورق استنلس استیل با گریدهای ویژه‌ای در این صنایع استفاده می‌شود. در این نوع فولادها استحکام و قدرت افزایش چشمگیری یافته است و ویژگی مقاومت در برابر خوردگی محدوده وسیع‌تری از دما را پوشش می‌دهد. فولاد ضدزنگ با عیار بالا در ساخت مخازن ذخیره‌سازی، لوله‌ها، شیرها و سایر اجزاء مهم، کاربرد دارد.

فولاد سوپر دوبلکس را به دلیل استحکام بالا می‌توان به شکل ورقه‌های بزرگ تولید کرد. این امر میزان جوشکاری را به حداقل می‌رساند و یکپارچگی سازه را افزایش می‌دهد. استحکام بالاتر آن همچنین نیاز به پشتیبانی سازه و فونداسیون اضافی را کاهش می‌دهد و هزینه‌های ساخت‌وساز را پایین نگه می‌دارد. نفت خام بسیار خورنده است درنتیجه استفاده از ورق استنلس استیل برای سکوهای نفتی خارج از ساحل ضروری به نظر می‌رسد. دکل‌های نفتی مدرن از فولاد با آلیاژی بالا ساخته می‌شوند که بسیار سخت اما سبک‌وزن هستند.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط